Každý třetí online hráč v Česku nemá přehled o tom, kolik za hry utratí. Gamingu se pravidelně věnuje 2,5 milionu Čechů
Přes 2,5 milionu Čechů, tedy 37 % obyvatel ve věku 15-64 let alespoň jednou do týdne hraje hry na chytrém telefonu, počítači nebo jiném herním zařízení. Nejčastěji ke hraní her lidé využívají smartphone (75 % hráčů) a notebook (47 % hráčů), stolní počítač je až na třetím místě. Podle průzkumu NMS Market Research pro Českou spořitelnu má sice dvě třetiny hráčů (69 %) přehled o svých financích, které utratí za hry a mikrotransakce, nicméně 11 % hráčů má částečný přehled a pětina hráčů (20 %) dokonce žádný přehled o útratách za hry. Česká spořitelna se proto od léta v komunikační kampani zaměřuje na finanční zdraví hráčů on-line her, v rámci které vstoupila i na sociální síť Twitch a spolupracuje s tvůrcem a streamerem Petrem Jirákem (alias Xnapy).
Nejčastěji se tzv. gamingu Češi věnují především večer od 18 do 22 hodiny (79 %). Čtyři z deseti hráčů se hraní věnuje i odpoledne, po škole či práci. V průměru hráči stráví hraním her týdně 14 hodin. Mezi nejoblíbenější typ her se řadí logické (aktivně se jim věnuje 52 % hráčů), strategie (45 %) a střílečky (42 %). Trojici nejoblíbenějších her tvoří GTA, Minecraft a Candy Crush.
„Odvětví digitálních her je jak v České republice, tak celosvětově poměrně mladou a rychle se rozvíjející oblastí. I proto obrat českého herního průmyslu rostl v minulých letech i o desítky procent ročně. Dokonce i v roce 2020, kdy většina oblastí ekonomiky byla z důvodu pandemie a přijatých opatření a restrikcí utlumena, vzrostl obrat českých herních společností meziročně o 17 %,” říká Tereza Hrtúsová, analytička České spořitelny a dodává: “Když v roce 2021 začala ekonomika oživovat a odložená spotřeba domácností opět vzrostla, dokázal obrat dosáhnout růstu o 33 % z 5,33 miliard korun na 7,11 miliardy korun.”
„Pro rok 2022 odhaduje Asociace českých herních vývojářů (GDACZ) obrat českých herních společností ve výši 7,5 miliard korun. Nicméně jde stále o malé odvětví - pro srovnání obrat herních společností odpovídá zhruba desetině procenta obratu zpracovatelského průmyslu,” poznamenává Radek Novák, analytik České spořitelny a spoluautor studie Gaming: Trendy, význam a postoj Čechů, který analytický tým České spořitelny zpracoval letos v říjnu.
Češi a gaming v číslech
- Mezi Čechy ve věkové kategorii 15-64 let je celkem 37 % hráčů, tedy zhruba 2,5 milionu obyvatel.
- Primárním důvodem hraní her je pro Čechy zábava (96 %) a odpočinek (94 %). Na třetím místě je pak „zabití“ času (66 %). 65 % Čechů zmínilo jako důvod hraní „únik z reality“.
- Téměř 80 % hráčů se hraní věnuje v podvečer nebo večer mezi 18-22 hodinou a hraním týdně stráví v průměru 14 hodin.
- Mezi herními zařízeními dominuje smartphone, který využívá 75 % hráčů.
- Celkem 85 % hráčů hraje hry zdarma, přičemž pro 62 % z nich jsou hry zdarma vůbec nejčastějším způsobem, jak si nějakou hru pořídit.
- Pokud si Češi hry kupují skrze online platformy, nejčastěji přes Steam (28 %).
- 69 % hráčů přesně nebo alespoň velmi dobře ví, kolik utrácí za nákup her a za mikrotransakce.
- 65 % hráčů sleduje videa z her či o hrách, přičemž nejsledovanější jsou tipy a triky z her či recenze na hry.
- Nejvíce informací hráči čerpají ze sociálních sítí. Nejčastěji z Facebooku, mezi YouTube kanály jsou nejsledovanější Indian a Agraelus. 7 % hráčů sleduje konkrétní streamery.
„Z průzkumu mezi Čechy víme, že na jedné straně má více než dvě třetiny hráčů přehled o svých útratách za hry a za mikroplatby spojené s hraním, na druhé straně třetina hráčů má buď částečný, nebo žádný přehled o finančních transakcích za hraní. Chceme proto Čechům pomáhat prostřednictvím rad, tipů či návodů, aby byli úspěšnější nejen v on-line prostředí, ale i v reálném světě. Víme, že gaming rozvíjí celou řadu užitečných vlastností jako týmovost, trpělivost, kreativitu, ale i strategické myšlení a jazykovou vybavenost,” vysvětluje Jakub Kuneš, který má v marketingovém oddělení České spořitelně gaming na starost, proč se banka letos v létě rozhodla vstoupit na nejpopulárnější herní sociální síť Twitch a oslovit tak komunitu českých hráčů online her, inspirovat je prostřednictvím rad, tipů a informací, souvisejících s tématem financí a finančního zdraví v oblasti online počítačových her.
„Herní průmysl každý rok skokově roste, v současnosti je už dvakrát větší než ten filmový. Jak virtuální svět her nabývá na významu, stává se atraktivním i pro firmy, které v tomto prostředí mohou oslovovat své zákazníky, především mladou cílovou skupinu, a získat tak konkurenční výhodu. Z průzkumu víme, že 21 % českých hráčů by mělo pozitivnější vztah ke značce, která by byla aktivní v herním světě,“ říká Milan Hrubý z kreativní agentury VMLY&R, který vede tým specializovaný na gaming. „Největší výzvou bylo vymyslet takový koncept, který by naplňoval cíle banky, ale především byl autentický a přinesl gamingové komunitě nějakou hodnotu. Od začátku jsme měli jasno v tom, že nedává smysl dát „jen“ logo na dres nebo banner, a že cokoliv uděláme, musí být pro komunitu uvěřitelné a smysluplné. Proto jsme do přípravy komunikačního konceptu zapojili mj. i samotné hráče a výstupy jsme následně testovali nejen s nimi, ale i s e-sportovými týmy a dalšími subjekty, které na scéně působí.“
Pro další informace prosím kontaktujte Tiskové centrum Finanční skupiny České spořitelny:
Filip Hrubý
Tiskový mluvčí ČS
Tel.: +420 775 011 550
Diskuse
Vložte svůj dotaz